Lumby Præsteskov

Der er ikke så mange, der ved, at der til Lumby Præstegård hører både landbrugsjord og skov. Det drejer sig om et samlet areal på 16 ha, hvoraf de 12 ha er agerjord, som er forpagtet ud, og 4 ha fredskov på Strandløkkevej, som menighedsrådet varetager driften af.

Menighedsrådets intention er at gøre skoven åben og attraktiv for publikum, således at lokalbefolkningen får større glæde af den. I maj 2018 blev der etableret en sø midt i skoven, og her ved søen er der i april 2020 opført et 56 m2 stort madpakkehus. I maj 2019 er der anlagt stier og parkeringsplads.

Den ca. 800 m lange sti, der bugter sig rundt i skoven, løber forbi søen og derfra videre forbi den 5 m høje kælkebakke, der er lavet af den jord, der er gravet væk til søen. De 3 broer, der forbinder sti-forløbet mellem vandrenderne i skoven, er tilrettet, så også gangbesværede med rollator og personer i kørestol kan komme over.

undefined

Ved søen er der lavet 2 bænke af træ, der har stået i skoven. Der er sat borde-bænkesæt op, og lavet en bænk ved kælkebakken, hvor man kan sidde og nyde stilheden, og den skønne udsigt, og ikke mindst et mangfoldigt dyreliv: musvåger, agerhøns, duer, fasaner, ravne, råvildt, harer og de mange småfugle. Faunaen ved søen er langsomt ved at etablere sig. Små siv er på vej op. Skøjteløbere, guldsmede, sommerfugle, små tusser og meget andet boltrer sig i og over vandspejlet. Tag børnene med i jeres skov, når I har en ledig stund. De vil nyde at rende rundt på stierne, løbe hen over broerne, op og ned af kælkebakken og hen til søen!

Der var planlagt indvielse af Præsteskoven tirsdag den 26. maj 2020 kl. 19.00, men indvielsen er udsat til efter sommerferien. Mere information herom senere.

undefined

Gående eller cyklende gæster til skoven

Fra Lumby går eller cykler man fra kirken ned ad Kvadrillevej, videre til venstre ad Slettensvej og ned gennem tunnelen under Otterupvej. Følg vejen til venstre, hvor den deler sig hen til Strandløkkevej. 25 m til højre ad Strandløkkevej ligger Præsteskovens p-plads ind til venstre.

Kommer man fra Stige, går eller cykler man til enden af Grønnegyden til tunnelen og videre derfra.

Kørende gæster til skoven

Kør mod Otterup til lyskurven ud for Lumby, hvor der på skiltet i højre side står Miljøcenter. Drej her (Strandløkkevej). Kør 75 m frem og ind til venstre på p-pladsen ved Præsteskoven.

Erik Toft Knudsen, formand for præsteskovsudvalget